Erhverv

Debat: SAS-ledelsen tager danskerne som gidsler

På trods af mere end syv måneders forhandlinger er det ikke lykkedes ledelsen i SAS at blive enige med piloterne om en ny overenskomst. Derfor er piloternes strejke netop trådt i kraft.

”Piloterne har skrevet danmarkshistorie under forhandlingerne – ingen lønmodtagergruppe har nogensinde tilbudt at hjælpe en arbejdsgiver med så store besparelser. Det står nu klart, at ledelsen i SAS på intet tidspunkt reelt har ønsket at indgå en aftale med piloterne. Meget tyder på, at ledelsen spekulerer i at lave en rekonstruktion af selskabet, og på den her måde kan de sige, det er piloternes skyld,” siger Keld Bækkelund Hansen, der er forhandlingschef i Dansk Metal.

Piloterne har tilbudt SAS-ledelsen besparelser for mere end 450 mio. svenske kroner, og i slutfasen af forhandlingerne i Stockholm har piloterne lagt yderligere 150 mio. svenske kroner på bordet. Det svarer til mere end 30 procent af SAS’ samlede omkostninger til piloterne.

”Piloterne er rigtigt kede af, at de ikke kan flyve danskerne på sommerferie. Der er ikke noget, de hellere vil. Vi har gjort alt, hvad vi kan, og ledelsen i SAS er blevet tilbudt store besparelser, bl.a. på piloternes løn, fleksibilitet og ferie. Men det har ledelsen afvist,” siger Keld Bækkelund Hansen.

Piloternes krav har været, at ledelsen stopper med at bruge datterselskaber til at bryde de indgåede aftaler med medarbejderne.

”Kernen i den danske model er jo, at ledelse og medarbejdere forhandler sig frem til en aftale om løn- og arbejdsvilkår, og så overholder begge parter det. Men ledelsen i SAS har oprettet datterselskaber og brugt dem til at bryde de aftaler, de har indgået med deres egne medarbejdere. SAS vil ikke garantere, at de ikke vil gøre det igen. Det kan vi selvfølgelig ikke acceptere. Hvis SAS kan få lov til det, så frygter vi, det kan sprede sig til andre brancher på det danske arbejdsmarked. Derfor er den her konflikt vigtig for alle lønmodtagere i Danmark, og piloternes strejke er et forsvar for den danske model,” siger Keld Bækkelund Hansen.

Undervejs i forhandlingerne har Dansk Metal set klare tegn på, at ledelsen i SAS reelt ikke ønskede at lave en aftale med piloterne.

”Vi har gentagne gange oplevet, at vi sammen har aftalt afgørende ting ved forhandlingsbordet. Efterfølgende er ledelsens forhandlere kommet tilbage, og så vil de alligevel ikke stå ved det, vi har aftalt. Så vi kan nu se, at de åbninger, der har været, alene har været spil for galleriet. Alt tyder på, at ledelsen har ønsket den her konflikt, og at de har en plan klar i skuffen, som handler om, at de nu vil tvinge dårligere løn- og arbejdsvilkår for medarbejderne igennem. Det er en dybt uansvarlig adfærd fra en virksomhed, der har den danske stat i ryggen. Ledelsen tager alle de danskere, der skal flyve på sommerferie – og medarbejderne – som gidsler i deres spil,” siger Keld Bækkelund Hansen.

Piloterne har undervejs i forhandlingerne givet nye tilbud til ledelsen og udsat konflikten flere gange. Piloternes strejke er derfor netop trådt i kraft. Dansk Metal har varslet sympatistrejke med flymekanikerne fra den 6. juli. Ledelsen i SAS har varslet lockout for piloterne, flymekanikerne og kabinepersonalet, så de ikke kan møde på arbejde.

Kommentarer