Samfund

Flytteønsker: Købmanden bliver mere og mere populær

Under corona har mange glædet sig ekstra over det, de havde i lokalområdet - eksempelvis en købmand tæt på hjemmet eller sommerhuset. Det præger vores prioriteringer, når vi tænker på 'beliggenheden' af vores hjem eller kommende hjem. Foto: Colourbox.

Betydningen af lokale dagligvarebutikker er vokset under corona, viser stor måling, der bekræfter vigtigheden af indkøb for vores valg af hjem – se hvor i landet indkøb er mest populært

Danske supermarkedskæder opruster i disse år med flere lokale butikker efter en årrække, hvor der rundt omkring i landet er blevet længere til indkøbet og færre muligheder for indkøb af dagligvarer.

Det kan vise sig at være en rigtig klog beslutning – og i hvert fald en særdeles populær beslutning, viser en stor spørgeundersøgelse.

  • Næsten halvdelen – 47 % – af alle danskere over 18 år har at bo ’tæt på indkøbsmuligheder’ som et af deres tre vigtigste ønsker til beliggenheden af et hjem.
  • Dermed er en lokal dagligvarebutik det mest populære ønske overhovedet ifølge den repræsentative undersøgelse fra YouGov, der er gennemført for ejendomsmæglerkæden Home i det årlige flyttebarometer*.

– Det er virkelig interessant at se, at købmanden, dagligvarebutikken eller supermarkedet ikke er bare mest populært. Indkøbsmuligheder er også blevet mere populært i løbet af coronatiden, siger Michael Dalsager, der er talsperson og boligmarkedsanalytiker i Home.

Hvis man sammenligner med målingen lige inden corona i starten af 2020, så var det 42 % af danskerne, der svarede ’tæt på indkøbsmuligheder’ dengang.

Nu er det 47 % af danskerne, der sværger til indkøb i nabolaget, og en fremgang på 5 % er en signifikant – det vil sige, at fremgangen er statistisk sikker og ikke bare tilfældig ifølge YouGov.

Vi sætter mere pris på det lokale

– Vi har fået blik for værdien af det lokale under corona, og nærhed har fået en anden betydning, fordi vi har været mere hjemme i lange perioder under nedlukningerne. Vi har oplevet at måtte undvære noget, og vi har glædet os ekstra over det, vi havde – eksempelvis en købmand tæt på. Det præger vores prioriteringer, når vi tænker på ‘beliggenheden’ af vores hjem eller kommende hjem, siger Michael Dalsager og fremhæver, at en købmand er mere end indkøb, der ligeså godt kunne klares på nettet:

– Det er også et vigtigt mødested for en by, hvor mange får sig en snak, en hilsen og lokal info med sig hjem.

Ifølge Home betyder de friere muligheder for at arbejde hjemmefra eller fra sommerhuset også, at lokale indkøbsmuligheder vægter højere.

De ældre er mest glade for købmanden

Der er signifikante forskelle i betydningen af lokalt indkøb. Mest populært er lokale indkøbsmuligheder hos folk over 60 år, mens det betyder mindst for de 30-39-årige – med henholdsvis 57 % og 34 %, der vil sværge til dagligvarebutikken, hvis de skal finde et nyt sted at bo.

Syddanmark sværger mest til indkøbsmuligheder

Geografisk betyder muligheden for indkøb mere for folk i Region Syddanmark end i Hovedstaden, Sjælland og Nordjylland, viser flyttebarometeret, der er gennemført i alt tre år i træk.

Mens indkøb er vigtigst for ‘beliggenheden’, så topper ‘egen have’ listen over danskernes ønsker til boligens ‘kvaliteter’:

– Haven har i høj grad været et frirum for mange i tiden med nedlukning, og det har gjort haven mere populær.  

*Undersøgelsen er gennemført i perioden 10. – 16. februar 2022 via internettet med udgangspunkt i YouGov Panelet med besvarelser fra i alt 2008 personer over 18 år.

Kommentarer