Kultur

Nye højder for Hernings kunstbiennale

Foto: HEART – Herning Museum of Contemporary Art

Blandt kunst, kanonkonger og koncerter lagde 20.000 gæster vejen forbi dette års Socle du Monde Biennale.

Efter 5 måneder med den hidtil største udgave at Socle du Monde Biennalen, kan HEART nu gøre status over en udstilling på 8 venues, med mere end 60 deltagende kunstnere og et omfattende eventprogram.

”Vi har aldrig før i HEARTs historie afviklet så omfattende en udstilling som denne her” udtaler direktør Holger Reenberg og fortsætter:

”Med corona-nedlukning, udskydelser og aflysninger i nær erindring åbnede vi biennalen i juni med en forsigtig forhåbning om at kulturlivet igen ville få lov at spille en central rolle i folks liv. Vi vægtede gratis udendørsarrangementer højt og skabte kunst i byrummet og naturen som folk kunne opleve uden at købe billet. Det er en utrolig stor glæde, at så mange har benyttet sig af tilbuddene og vi ser frem til at kunne skabe endnu flere oplevelser til vores gæster fremover med udgangspunkt i de erfaringer vi har gjort os med biennalen.”

Stærke partnerskaber – nye landvindinger

En helt central del af biennalens succes skyldes en bred vifte af lokale samarbejder på tværs af kulturinstitutionerne i Herning.

”De samarbejder vi har indgået til dette års biennale har været helt afgørende for at vi har kunnet tilbyde så mange og forskelligartede oplevelser for vores gæster” fortæller Holger Reenberg.

 ”Vi søsatte et udendørs koncertprogram med Fermaten, fik opført værker i Skovsnogen og udstillede verdenskunst i Skt Johannes kirketårn og på Tekstilmuseet. På Herning Højskole fik de unge kunstnere råderum og Carl Henning Pedersen og Else Alfelts Museum har endnu engang også støttet uvurderligt op om biennalen. Ikke mindst har Herning Kommune været partner i opførelsen af hovedværket Herning Doors, der nu kan opleves fast i byrummet i Herning. Det vidner om et stærkt og nytænkende kulturliv i Herning at så mange har bakket op om projektet og hjulpet os, det er vi utrolig taknemmelige for og vi håber dette kun har været startskuddet på mange års gode samarbejder.” Afslutter Reenberg.

Også i Herning Kommune er tilfredsheden med byens biennale stor: ”Med dette års Socle du Monde har vi endnu engang vist, at vi i Herning formår at levere kunst- og kulturoplevelser af allerbedste kaliber” udtaler Formand for Kultur- og Fritidsudvalget Johs Poulsen og fortsætter: ”Biennalens imponerende udbredelse dette år understreger den store velvilje, der er hos alle byens kulturinstitutioner for at få kulturen op i gear igen efter corona. Det er virkelig et eksempel til efterlevelse som vi kan være meget stolte af og som sætter Herning på både det nationale og internationale verdenskort for kunst.” Afslutter Johs Poulsen.

Anmelderroser fra ind- og udland

På trods af rejserestriktioner vakte biennalen også stor interesse i den internationale presse. Medier som bl.a. Weltkunst, Arte Tv og Tagesspiel lagde vejen forbi Herning og spredte rosende ord om den enestående kunstbegivenhed til sine store skarer af læsere og tv-seere. Under overskriften ”Temmelig godt stof” skrev Tim Ackermann i Weltkunst: ”…der er i den slags momenter, hvor kunsten bliver både så magisk og unheimlich, at den forbliver i bevidstheden længe efter, man har forladt Herning”.

Og Anna Meinicke fra Gallerytalk.net supplerer under overskriften ”Anti snobberi på udsøgt rundtur” med ordene ” Socle du Monde Biennalen i danske Herning er med 7 stationer på forskellige steder så kærligt kurateret at begejstringen over kunsten synes at bestråle omgivelserne…”

Også den danske presse rettede søgelyset mod biennalen, ikke mindst i forbindelse med de skelsættende performances med Søren Dahlgaards kanonkongemaleri og Spencer Tunicks live installation med mere end 150 deltagende nøgne mennesker. Blandt de danske anmeldelser kvitterede Kristeligt Dagblads udsendte Torben Weirup for besøg med fem flotte stjerner og ordene ”Ikke mindst i år har biennalen en særligt imødekommende karakter, som byder den hjælpsomt publikum velkommen tilbage til det kunst-og kulturliv.”

Kommentarer