’Paskram’ er et nøgleord for fremtidens butik
Fremtidens butik bliver ifølge fremtidsforsker med stor sandsynlighed dyrker af såkaldt ‘paskram’, dét at produkter matches med andre produkter. Den enkelte forbrugers behov skal opfyldes ét og samme sted, og det skinner igennem på Formland Autumn 2022, hvor en række stande flyder sammen, og hvor interaktivitet også praktiseres mere end tidligere.
Formland har fokus på fremtidens butik, når messens Autumn-udgave udspiller sig i MCH Messecenter Herning 18.-21. august i år. Såkaldt cross-branding og interaktion med kunder forventes at vinde frem i butikslivet, og det kan mærkes flere steder på Formland, hvor de besøgende får smagsprøver på begge.
I den ene ende af Hal F bliver udstillernes stande uden skillevægge, og ambitionen er at anspore til yderligere samarbejde mellem udstillerne, der i forvejen ofte sparrer med hinanden om eksempelvis agenter og producenter. Samtidig bliver området et anderledes frit og inspirerende sted for messens besøgende og indkøbere, der nemt kan danne sig et overblik og mixe indkøb fra de forskellige stande. Og det er netop noget, der ifølge fremtidsforsker og medejer af Universal Futurist Anne Skare Nielsen forventes at komme meget mere af fremover også i butikslivet.
– Food courts er populære, fordi de har noget for alle, og det samme gælder indkøbscentre, men her skal man stadig gå ind og ud ad en række butikker. Det er ikke utænkeligt, at det hele om 50 år er samlet i større universer skræddersyet til den enkelte type forbruger, som således kun vil blive eksponeret for en række matchede produkter specifikt møntet på denne. Allerede nu oplever butikker, der arbejder med cross-branding, med stor sandsynlighed et større salg, fordi de interesserer sig for, hvilket menneske, der træder ind i biksen, forklarer hun og sætter et helt særligt ord på tendensen:
– ‘Paskram’ er det magiske ord, for ‘paskram’ er, når kram passer med andet kram, og vi gider ikke længere at købe en masse ting, der ikke fungerer sammen. ‘Paskram’ er, når kabalen går op, og man har en dejlig følelse af, at man ikke bare får noget mere for pengene, men noget bedre. Og både producenter og butiksejere vil formentlig tjene flere penge, når de i fremtiden tilbyder helhedsoplevelser og ikke længere på samme måde som før konkurrerer om kundernes energi og opmærksomhed og menneskets knappeste ressource, tid.
Aktiviteter skal fremme interaktion
Anne Skare Nielsen hæfter sig ved, at vi generelt lever i en tid, hvor grænser udviskes, og hvor alting flyder sammen. Af samme grund finder hun det særdeles aktuelt, at Formland i et område dropper de klassiske skillevægge mellem standene. Og forandringerne stopper ikke her, for andetsteds på messen, i Hal G, vil udstillerne og Formlands nye eventzone gøre en ekstra indsats for at gå interaktivt til værks over for de besøgende.
Idéen er også her i højere grad at appellere til de besøgende med oplevelsesuniverser. Interaktionen tilvejebringes af forskellige aktiviteter opfundet til lejligheden af de involverede udstillere, og ambitionen er at skabe et dynamisk og farverigt univers.
– Vi er rigtig glade for den opbakning til tiltaget, som vi møder fra udstillerne, og vi glæder os meget til at skrue op for underholdningsværdien i de pågældende områder. Det er vigtigt for os at favne fremtiden, og det er nødvendigt for butikslivet og dermed også vores udstillere at gøre noget ekstra for at tiltrække kunder, lyder det fra Flemming Andersen, projektleder i MCH.
Formland Autumn finder sted i MCH Messecenter Herning 18.-21. august 2022.
Kommentarer